SOCIONIKA
Socionika
Socionika je typologie osobnosti založená v 60. letech 20. století socioložkou Aušrou Augustinavičiute z Litvy, která navázala na výzkumy známého psychologa Carla Gustava Junga z roku 1921. Stojí tedy na pomezí mezi sociologií a psychologií a jedná se o nauku.
16 TYPŮ
Socionika má 16 typů, které se liší tím, jak vidí a vnímají danou realitu. Každý typ má své silné a slabé stránky, určitou motivaci, podvědomou obranu, preference aj. Chcete v nich umět číst?
16 TYPŮ VZTAHŮ
16 typů osobností spolu tvoří 16 druhů vztahů. Některé stojí více úsilí a některé jsou naopak velmi kompatibilní. Jaký vztah chcete vy?
KVADRY (SKUPINY)
16 typů je rozděleno do 4 skupin podle stejného pohledu na život. Ve své kvadře zažíváme největší flow, srandu, pohodu, naplnění a doplnění. Už máte tu svou?
8 SILNÝCH/SLABÝCH STRÁNEK
Socionika popisuje 8 stránek (funkcí), které můžou být jak silné, tak slabé. Záleží, kde přesně danou stránku má daný typ v socionické kostře (mapě typu).
SOCIONIKA A JEJÍ HISTORIE

1921
Základním kamenem socioniky jsou aspekty Junga. Nejznámější psycholog Carl Gustav Jung již v roce 1921 veřejně prohlásil, že lidské chování není nahodilé, ale že určité typy mají preference k určitým typům chování. Jungovy aspekty ukazují rozdíly mezi jednotlivými typy a mezi jejich silnými a slabými stránkami.

1961
Aspekty Junga vzala socioložka Aušra Augustinavičiūtė, která na základě své životní práce s lidmi vytvořila systém zvaný socionika. Vytvořila model A, což je základní mapa každého typu, jenž má název socionická kostra.
ASPEKTY JUNGA
1. Aspekt rozhodování
Logika x Etika
2. Aspekt získávání informací
Senzorika x Intuice
3. Aspekt získávání energie
Extroverze x Introverze
4. Aspekt životního rytmu
Racionalita x Iracionalita
SOCIONICKÁ KOSTRA

Aušra vytvořila model A či-li socionickou kostru. Tato kostra je MAPA TYPU a každý ze 16 socionických typů má tu svou.
Socionická kostra ukazuje silné a slabé stránky, motivaci a fascinaci, podvědomou obranu či demotivaci. Ukazuje i vědomí a podvědomí každého typu.
Socionická kostra bere v potaz i VÝVOJOVOU PSYCHOLOGII. To znamená, že ukazuje, jak se každý typ vyvíjí po 7mi letkách.
Socionická kostra také ukazuje, v jakých situacích se chováme extrovertně a kdy introvertně.
8 STRÁNEK (silné/slabé)

Socionika popisuje 8 stránek, které jsou buď silné nebo slabší (záleží, kde jsou v socionické kostře umístěny). Každý typ to má jinak a tím se mezi sebou liší.
Pokud jsou silné, tak zde máme obrovskou kapacitu a potenciál. Pokud jsou slabé, pak zde máme malou kapacitu a potenciál a je dobré je delegovat či je někým jiným vykrýt.
LOGIKA pracovní – stránka zaměřená na aktivity a dělání výsledků. Poměr cena/výkon.
LOGIKA strukturní – stránka, která jde do hloubky a podstaty problému. Umí najít příčinu.
ETIKA emocí – stránka, který umí měnit atmosféru a hrát si s intonací hlasu.
ETIKA vztahu – vidí do vztahů a buduje vztahy.
SENZORIKA silová – stránka, která umí dobýt svět. Má ráda výzvy a překonávání překážek.
SENZORIKA pocitů – stránka, které jde o požitky, pohodu, klídek a tabáček.
INTUICE možností – vidí možnosti tam, kde ostatní tápou. Umí propojovat.
INTUICE času – vnímá čas kairos a umí číst v trendech.
16 SOCIONICKÝCH TYPŮ

Socionika popisuje 16 osobnostních typů, kteří jsou pojmenováni podle představitelů z té doby či literárních postav. Patří zde: Don Quijote, Dumas, Robespierre, Hugo, Žukov, Jesenin, Maxim Gorkij, Hamlet, London, Dreiser, Balzac, Napoleon, Stierlitz, Dostojevský, Gabén a Huxley.
Typy se liší právě tím, jaké stránky mají v jakém místě socionické kostry. Z toho poté vyplývá, jaké mají slabiny, silné stránky, co je motivuje či naopak demotivuje. Nebo co zvládnou a co naopak už bude nad jejich síly.
4 KVADRY (SKUPINY)

16 typů v socionice je rozmístěno do 4 skupin nebo-li kvader podle společného životního stylu.
Princip kvader je nejdůležitějším principem celé socioniky. Každý typ má svou kvadru, kde je mu skvěle. Zažívá tam kopec srandy, porozumění a hlavně – doplnění.
Díky principu kvader můžeme také určit, které typy budou ve firmě na začátku a které na konci. Nebo pochopit rozepře v rodině či různé potřeby žití.
Rozlišujeme kvadry: 1.kvadra (Alfa), 2.kvadra (Beta), 3.kvadra (Gama), 4.kvadra (Delta).
VZTAHY

Socionika je výjimečná tím, že krásně popisuje mezitypové vztahy. 16 typů v socionice spolu tvoří 16 typů vztahů (respektive 14, protože 2 se opakují).
Některé jsou velice kompatibilní a vhodné pro život a spolupráci, zato u některých se doporučuje co největší vzdálenost, protože můžou dost bolet (člověka i peněženku).
Ještě více o socionice v tomto videu
SOCIONIKA A JEJÍ PŘÍNOS
Osobní & obchodní rozvoj
Díky socionice poznáte své silné stránky (talenty), naučíte se je využívat a zároveň ty slabé delegovat.
Naučíte se lépe odhadnout svého klienta, sdělovat mu, co ho zajímá a nezatěžovat tím, na co nemá kapacitu a co je pro něj nuda.
Ve firmě budete vědět, jaké typy spolupracovníků pro jaké činnosti vybrat a jak uplatnit jejich silné stránky.
Vyladíte komunikaci nejenom doma a budete vědět, jak a kam směřovat své dítě.
Zmírníte konflikty s lidmi a tím pomůžete své peněžence a svému nervovému systému. A to chcete. Proč? Protože váš život za to stojí.
Socionika a další studium
Youtube
Další informace můžete načerpat na našem Youtube kanále.
Blog
Více jak 120 článků o socionice najdete na našem blogu.
ONLINE akademie
Je místem, kde se můžete socioniku vyloženě naučit.
Co dál?

Zjištění typu
Zjistěte své talenty či svůj ideální protějšek a odneste si užitek na celý život. Protože váš život za to stojí!

Ebook
Stáhněte si ZDARMA ebook na téma silné vs. slabé stránky a zjistěte, jestli opravdu využíváte své talenty.

Online kurzy
Chcete umět poznat lidi kolem vás? Využijte online vzdělání z pohodlí vašeho domova a naučte se v druhých číst!

Eshop
Naučte se pracovat s lidmi pomocí praktických pomůcek, které můžete mít stále u sebe. Navštivte eshop.

Dárkové poukazy
Namísto ponožek a pyžama darujte druhým poznání sebe sama! Dostali jste poukaz? Uplatněte ho zde.